About

Sunday, July 3, 2011

4 Julai 2011:: PENGALAMAN

Assalamualaikum semua, hye3, wakaka...kenapa saya baru muncul sekarang??hm
persoalan yang dinanti kan oleh semua, ceh aku cakap mcm laaa aku ni feyymesss sangatt kannnnnn???hahaha
Tak, bukan apa, sangat sibuk menguruskan hal peribadi dan keperluan last semester kolej, Internship Training a.k.a. praktical...
Selama 3 bulan praktical, alhamdulillah banyak pengalaman pahit dan manis dapat dirasai, dari A-Z aku dapat sesuatu yang sangat bermakna, yang orang lain pon xpenah dapat...iaitu PENGALAMAN


Bercakap pasal pengalaman ni, aku ada terbaca satu petikan yang berbunyi "Experience is the best teacher, experience can make someone fly to go to moon"...hmm...
memang betul pengalaman adalah satu benda yang amat baik dan bagus, tapi sejauh mane kita berusaha untuk dapatkan pengalaman tu???adakah sekadar kita TERPAKSA atau DIPAKSA atau dengan hati yang tak ikhlas.???sebagai contoh ::
satu hari ada seorang pekerja meminta kerja di sebuah firma/restoran, dimana dia hendak bekerja atas dasar duit semata-mata. Kemdian, dia mula bekerja, dalam hatinya dia tidak ikhlas, asyik merungut 24jam. Tetapi selepas diberikan insentif dan bermacam-macam suntikan semangat dari bos nya, beliau sangat suka bekerja di tempat itu sekarang...
Adakah ini yang dikatakan pengalaman yg sempurna???bagi saya tak!! kerana bagi saya, sesuatu yang berhasil itu hendaklah datangnya dari hati yang ikhlas dan terbuka, kita buat sesuatu kerana ALLAH s.w.t. dan bukan kerana duit atau apa-apa.
Jadi renung-renungkan lah, kerana kita tak semestinya berjaya dengan ketidak-ikhlasan hati melakukan sesuatu pekerjaan...sekian dari penulis, peace yo...=D

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More